Een forse reductie van schades en geen ongevallen meer. Dat wist Abbott Biologicals in Olst te realiseren, nadat een actief veiligheidsbeleid werd ingevoerd. Het Veiligste Magazijn van Nederland liet samen met partners zien hoe het werkt.
Abbott werd in oktober vorig jaar prijswinnaar in de categorie ‘klein’ (tot 25 medewerkers) van de prijs Het Veiligste Magazijn. Vorige week nodigde het bedrijf geïnteresseerde vakgenoten uit om van dichtbij te zien en te horen waarom het magazijn een fantastische prestatie neer zet op veiligheidsgebied.
Gehouden aan voorschriften
Edwin Henssen is manager van het warehouse waar Abbott diverse grondstoffen en verpakte eindproducten opslaat voor de productievestiging verderop in Olst. Ooit genoot bedrijf bekendheid als Roxane, later als Philips Duphar en tot 2010 als Solvay. De Amerikanen voerden na de overname belangrijke veranderingen door, niet in de laatste plaats op veiligheidsgebied. Abbott is in Olst fabrikant van Mebeverine, Lactulose, hormoontabletten en het griepvaccin. Omwille van het productassortiment is de farmaceutische fabrikant gehouden aan tal van voorschriften. Maar ook intern voerde Abbott een dertigtal technische standaarden door.
“De schadepost aan materialen kan groot zijn bij verkeerd handelen in het magazijn”, vertelde Henssen. “Los van mogelijk letsel en schade aan trucks en opslagsystemen is dat voor ons wel een extra motivatie om veiligheid serieus te nemen.” De laatste jaren hebben zich geen ongevallen meer voorgedaan met fysiek letsel als gevolg.
Ook aan de schadekant is veel gebeurd. René Schrijver, manager supply chain, zag aan de cijfers dat de reparatiekosten aan heftrucks met de helft is verminderd. Een paar jaar geleden moest het bedrijf nog rekening houden met tienduizenden euro’s aan totale schade in het magazijn (exclusief productschade). Nu is dat terug gebracht tot 10 procent van dat bedrag en daarmee volgens Schrijver op een extreem laag niveau. Het magazijn in Olst heeft binnen Abbott een voorbeeldfunctie gekregen, dat door de uitreiking van de prijs Het Veiligste Magazijn nog eens extra wordt onderstreept.
Om dit niveau te bereiken ging Abbott een nauwe samenwerking aan met diverse leveranciers, zoals Atlet (nu: UniCarriers), Blanken Controls, Nedcon en Sanergo (ergonomisch advies). De bedrijven gaven ter plekke toelichting op hun bijdrage aan een verbeterde werkomgeving. Zo heeft met name de Impactmanager (Shockwatch) veel bewustwording gebracht. Bij een kleine aanrijding krijgt de chauffeur een waarschuwingssignaal, bij een forse schok komt de truck tot stilstand. Alleen een supervisor krijgt de truck weer aan de praat, hoewel – ook weer vanwege veiligheid – de chauffeur nog 20 seconden kan rijden om bijvoorbeeld een persoon te bevrijden of een onveilige verkeerssituatie op te heffen.
Veel minder schadekosten
Ook aan de schadekant is veel gebeurd. René Schrijver, manager supply chain, zag aan de cijfers dat de reparatiekosten aan heftrucks met de helft is verminderd. Een paar jaar geleden moest het bedrijf nog rekening houden met tienduizenden euro’s aan totale schade in het magazijn (exclusief productschade). Nu is dat terug gebracht tot 10 procent van dat bedrag en daarmee volgens Schrijver op een extreem laag niveau. Het magazijn in Olst heeft binnen Abbott een voorbeeldfunctie gekregen, dat door de uitreiking van de prijs Het Veiligste Magazijn nog eens extra wordt onderstreept.
Met een schok tot stilstand
Om dit niveau te bereiken ging Abbott een nauwe samenwerking aan met diverse leveranciers, zoals Atlet (nu: UniCarriers), Blanken Controls, Nedcon en Sanergo (ergonomisch advies). De bedrijven gaven ter plekke toelichting op hun bijdrage aan een verbeterde werkomgeving. Zo heeft met name de Impactmanager (Shockwatch) veel bewustwording gebracht. Bij een kleine aanrijding krijgt de chauffeur een waarschuwingssignaal, bij een forse schok komt de truck tot stilstand. Alleen een supervisor krijgt de truck weer aan de praat, hoewel – ook weer vanwege veiligheid – de chauffeur nog 20 seconden kan rijden om bijvoorbeeld een persoon te bevrijden of een onveilige verkeerssituatie op te heffen.