MENU
Williamson

Een forse reductie van schades en geen ongevallen meer. Dat wist Abbott Biologicals in Olst te realiseren, nadat een actief veiligheidsbeleid werd ingevoerd. Het Veiligste Magazijn van Nederland liet samen met partners zien hoe het werkt.

Abbott werd in oktober vorig jaar prijswinnaar in de categorie ‘klein’ (tot 25 medewerkers) van de prijs Het Veiligste Magazijn. Vorige week nodigde het bedrijf geïnteresseerde vakgenoten uit om van dichtbij te zien en te horen waarom het magazijn een fantastische prestatie neer zet op veiligheidsgebied.

Gehouden aan voorschriften

Edwin Henssen is manager van het warehouse waar Abbott diverse grondstoffen en verpakte eindproducten opslaat voor de productievestiging verderop in Olst. Ooit genoot bedrijf bekendheid als Roxane, later als Philips Duphar en tot 2010 als Solvay. De Amerikanen voerden na de overname belangrijke veranderingen door, niet in de laatste plaats op veiligheidsgebied. Abbott is in Olst fabrikant van Mebeverine, Lactulose, hormoontabletten en het griepvaccin. Omwille van het productassortiment is de farmaceutische fabrikant gehouden aan tal van voorschriften. Maar ook intern voerde Abbott een dertigtal technische standaarden door.

“De schadepost aan materialen kan groot zijn bij verkeerd handelen in het magazijn”, vertelde Henssen. “Los van mogelijk letsel en schade aan trucks en opslagsystemen is dat voor ons wel een extra motivatie om veiligheid serieus te nemen.” De laatste jaren hebben zich geen ongevallen meer voorgedaan met fysiek letsel als gevolg.

Ook aan de schadekant is veel gebeurd. René Schrijver, manager supply chain, zag aan de cijfers dat de reparatiekosten aan heftrucks met de helft is verminderd. Een paar jaar geleden moest het bedrijf nog rekening houden met tienduizenden euro’s aan totale schade in het magazijn (exclusief productschade). Nu is dat terug gebracht tot 10 procent van dat bedrag en daarmee volgens Schrijver op een extreem laag niveau. Het magazijn in Olst heeft binnen Abbott een voorbeeldfunctie gekregen, dat door de uitreiking van de prijs Het Veiligste Magazijn nog eens extra wordt onderstreept.

Om dit niveau te bereiken ging Abbott een nauwe samenwerking aan met diverse leveranciers, zoals Atlet (nu: UniCarriers), Blanken Controls, Nedcon en Sanergo (ergonomisch advies). De bedrijven gaven ter plekke toelichting op hun bijdrage aan een verbeterde werkomgeving. Zo heeft met name de Impactmanager (Shockwatch) veel bewustwording gebracht. Bij een kleine aanrijding krijgt de chauffeur een waarschuwingssignaal, bij een forse schok komt de truck tot stilstand. Alleen een supervisor krijgt de truck weer aan de praat, hoewel – ook weer vanwege veiligheid – de chauffeur nog 20 seconden kan rijden om bijvoorbeeld een persoon te bevrijden of een onveilige verkeerssituatie op te heffen.

Veel minder schadekosten

Ook aan de schadekant is veel gebeurd. René Schrijver, manager supply chain, zag aan de cijfers dat de reparatiekosten aan heftrucks met de helft is verminderd. Een paar jaar geleden moest het bedrijf nog rekening houden met tienduizenden euro’s aan totale schade in het magazijn (exclusief productschade). Nu is dat terug gebracht tot 10 procent van dat bedrag en daarmee volgens Schrijver op een extreem laag niveau. Het magazijn in Olst heeft binnen Abbott een voorbeeldfunctie gekregen, dat door de uitreiking van de prijs Het Veiligste Magazijn nog eens extra wordt onderstreept.

Met een schok tot stilstand

Om dit niveau te bereiken ging Abbott een nauwe samenwerking aan met diverse leveranciers, zoals Atlet (nu: UniCarriers), Blanken Controls, Nedcon en Sanergo (ergonomisch advies). De bedrijven gaven ter plekke toelichting op hun bijdrage aan een verbeterde werkomgeving. Zo heeft met name de Impactmanager (Shockwatch) veel bewustwording gebracht. Bij een kleine aanrijding krijgt de chauffeur een waarschuwingssignaal, bij een forse schok komt de truck tot stilstand. Alleen een supervisor krijgt de truck weer aan de praat, hoewel – ook weer vanwege veiligheid – de chauffeur nog 20 seconden kan rijden om bijvoorbeeld een persoon te bevrijden of een onveilige verkeerssituatie op te heffen.

bron: http://www.logistiek.nl/Warehousing/algemeen/2014/1/Schadekosten-nu-op-extreem-laag-niveau-1448121W/?cmpid=NLC|logistiek|2014-01-21|‘Schadekosten_nu_op_extreem_laag_niveau’

Cleantech-tomorrow-eerbeek

Het vierde congres Cleantech Tomorrow op 4 april zorgde voor veel dynamiek in papierdorp Eerbeek. Circa 800 ondernemers, bestuurders, medewerkers van overheid en onderwijs, inwoners en studenten kwamen erop af. Zij wisselden ideeën uit, gingen op bedrijfsbezoek en hoorden inspirerende voorbeelden voor circulaire oplossingen. Winnaar van de Cleantech Battle 2017 Pim Duterloo van Aventus bedacht […]

Per 1 december a.s. zal George Raaijen Blanken Controls verlaten om aan een nieuwe uitdaging in Noorwegen te beginnen. George heeft bijna 17 jaar deel uitgemaakt van ons team. Onder zijn leiding is onze Serviceafdeling uitgebouwd tot de afdeling die het nu is.

Al onze kalibratie medewerkers zijn per direct inzetbaar als Keurmeester klimmateriaal, Hijs-, hef en valbeveiligingsmiddelen. Zowel op locatie als in ons fysieke lab zijn wij in staat om te keuren volgens NEN 2484 / NEN-EN 1004 / NEN 818 / EN 361 / EN 363.

Williamson

Om dit niveau te bereiken ging Abbott een nauwe samenwerking aan met diverse leveranciers, zoals Atlet (nu: UniCarriers), Blanken Controls, Nedcon en Sanergo (ergonomisch advies). De bedrijven gaven ter plekke toelichting op hun bijdrage aan een verbeterde werkomgeving. Zo heeft met name de Impactmanager (Shockwatch) veel bewustwording gebracht.

De 18de editie van het NKIT wordt gehouden op 7 juni 2014 bij Impact in Kampen. Meer dan ooit zal het evenement in het teken staan van veiligheid op het werk. Vakkundig hef- en magazijntruck rijden staat centraal. Daarnaast zullen ook de diverse facetten van BHV aan de orde komen. De dag zal leerzaam en praktisch zijn.